Vietämme tällä viikolla
isänpäivää ja miesten viikkoa, minkä takia nyt on hyvä pysähtyä ja pohtia sukupuolten
välisen tasa-arvon tilaa Suomessa. Maamme on tavattu ymmärtää yhtenä tasa-arvon
mallimaista, sillä olimme yksi ensimmäisistä valtioista, joka laajensi
äänioikeuden ja vaalikelpoisuuden koskemaan molempia sukupolvia vuonna 1906.
Nykyhallituksen kaudella tasa-arvotyö on ollut myös uraauurtavaa.
Hallituksen
tasa-arvo-ohjelmassa on nostettu ansiokkaasti esiin erityisesti naisiin,
seksuaalivähemmistöihin ja kansainväliseen politiikkaan liittyviä näkökulmia.
Tasa-arvo-ohjelmassa on kuitenkin ammottava aukko koulutuksen tasa-arvoisuuden
kohdalla erityisesti peruskouluasteella opiskelevien poikien osalta.
Tilastot kertovat
karua tarinaa tyttöjen ja poikien välisistä oppimistuloksien eroista.
Kehittyneiden OECD-maiden nuorten osaamista matematiikassa, luonnontieteissä ja
lukutaidossa arvioiva PISA-tutkimus kuvaa hyvin sukupuolten välisiä taitoeroja.
Vuonna 2018 Suomessa tyttöjen osaaminen oli poikia parempaa sekä lukutaidossa
että luonnontieteissä, ja sukupuolten väliset erot olivat näissä aihepiireissä
OECD-maiden suurimmat.
Kaiken kaikkiaan
poikien PISA-tulokset ovat pudonneet keskimäärin 50 pistettä tyttöjen
alapuolelle, mikä tekee suomalaisten oppilaiden sukupuolten välisten tulosten
erosta lähes kaksi kertaa korkeamman kuin OECD-maissa keskimäärin. Yhteys
koulupudokkuuden ja sukupuolen välillä on myös selkeä, ja kaksi kolmasosaa
peruskoulun keskeyttäneistä on poikia.
Hallituksen
tasa-arvo-ohjelmassa esitetyt toimet, kuten oppivelvollisuuden pidentäminen,
auttavat varmasti sukupuolten välisten osaamiserojen kaventamiseksi. Ohjelmasta
puuttuvat kuitenkin täysin positiiviseen diskriminaatioon nojaavat
toimenpiteet, jotka kohdistavat avun sitä eniten tarvitseville pojille.
Ylimääräisten erityisopetuksen ja oppilashuollon resurssien korvamerkkaaminen
vaarassa oleville pojille olisi hyvä ensimmäinen askel varsinkin näin koronan
aiheuttaman oppimisvajeen jälkimainingeissa.
Olen aina
ajatellut, että feministisen intersektionaalisen politiikan tavoite on luoda molemmat
sukupuolet yhtäläisesti huomioiva yhteiskunta. Tyttöjen ja poikien koulutuksen
epätasa-arvoisuuteen puuttuminen olisi tuhannen taalan paikka meille ravistella
pois kaikki intersektionalismin termiin assosioidut tunkkaiset stereotypiat ja osoittaa,
että tasa-arvotyö koskettaa myös poikia ja miehiä.
Hyvää miesten
viikkoa ja isänpäivää omalle isälleni sekä kaikille kirkkonummelaisille isille!