Veikkolan meluaidan lyhyt historia

Veikkolan meluaita toteutuu viimein vuosikymmenien yrityksen jälkeen vuoden 2020 syys-lokakuussa. Oma tieni meluaidan puolestapuhujana alkoi keväällä 2017, kun aktivoiduin paikallisena ympäristöaktiivina Pohjois-Kirkkonummen puolesta ry:n puheenjohtajana. Syntyperäisenä veikkolalaisena moottoritien melu oli minulle luonnollisesti hyvin tuttu juttu, ja tiesin heti poliittisen heräämiseni jälkeen, että tämä olisi se paikallinen ongelmakohta, johon haluaisin puuttua ensin.

Havainnekuva moottoritien melutilanteesta Lamminjärventieltä, jossa asuntojen takapihat aukeavat moottoritielle.

Keräsin vuoden 2017 keväällä yli 2000 nimeä adressiin meluaidan rakentamisen puolesta, ja tapasin samalla satoja veikkolalaisia kiertäessäni ovelta ovelle allekirjoituksia kerätäkseni. Tutustuin meluaitakampanjan aikana uskomattomiin ihmisiin, jotka kertoivat minulle kaiken hankkeen historiasta ja siitä, kuinka haitallista moottoritien melu oikeastaan on ihmisten terveydelle.

Samana keväänä minut valittiin myös Kirkkonummen kunnanvaltuustoon, jossa lupasin tavalla tai toisella pitää huolta siitä, että meluaita rakennettaisiin Veikkolaan neljän vuoden vaalikaudellani. Kyläläisiltä saamani hurjan tuen inspiroimana päätin, että tämä adressi tulisi luovuttaa vain kaikkein korkeimmalle mahdolliselle taholle.

Samana keväänä minut valittiin myös Kirkkonummen kunnanvaltuustoon, jossa lupasin tavalla tai toisella pitää huolta siitä, että meluaita rakennettaisiin Veikkolaan neljän vuoden vaalikaudellani. Kyläläisiltä saamani hurjan tuen inspiroimana päätin, että tämä adressi tulisi luovuttaa vain kaikkein korkeimmalle mahdolliselle taholle.


Onnekseni silloinen liikenneministeri Anne Berner otti minut vastaan, ja kuunteli kyläläistemme vuosikymmeniä jatkunutta huolta. Muutama viikko tapaamisemme jälkeen järjestin myös kahdet meluaitakahvit aivan moottoritien vieressä osoittaakseni medialle ja kuntamme päättäjille, kuinka vakava melusaasteongelma oikeastaan oli.

Päästessäni kunnanvaltuuston aloin myös välittömästi pohtimaan, miten voisin ajaa hanketta eteenpäin. Päädyin lopulta jättämään vuoden 2017 syyskuun kunnanvaltuustossa valtuustoaloitteen Veikkolan meluaidan rakentamisesta.

Seuraavan kerran asia nytkähti eteenpäin, kun Veikkolan kyläyhdistyksen pitkäaikaisten voimanaisten Raija Karin sekä Pirkko Kauton ja Keskustan entisen puoluesihteeri Eero Lankian kanssa saimme kutsuttua liikenneministeri Bernerin Veikkolaan meluaidasta pidettyyn kyläkokoukseen. Tilaisuudessa Berner sitoutui meluaidan rakentamiseen ja teki kunnanjohtaja Aarnion kanssa sopimuksen hankkeen toteuttamisesta.

Liikenneministeri Berner, kansanedustaja Adlercreutz ja kunnanjohtaja Aarnio veikkolalaisten vieraana kyläkokouksessa marraskuussa 2017.

Seuraavien kuukausien ajan meluaidan lobbaaminen jatkui epävirallisesti kunnanvaltuuston ja eduskunnan käytävillä, ja lopulta vuoden 2018 kesäkuun valtuustossa teimme lopullisen päätöksen aidan rakentamisesta. Tämän jälkeen muutama vuosi kului meluaitaa suunniteltaessa, ja erityisesti järvien välisen kannaksen heikko maaperä aiheutti suunnittelijoille päänvaivaa. Suunnittelutöiden valmistuttua meluaitakokonaisuuden rakentaminen saatiin kuitenkin käyntiin toden teolla vuoden 2020 maaliskuussa ja valmiiksi saman vuoden syyskuussa. Pian aidan valmistuttua kävi kuitenkin selväksi, ettei nykyrakennelma ole riittävä torjumaan melua ja pikemminkin pahentaa melutilannetta.

Havainnevideo valmiista meluesteistä. Perälänjärven puolelle rakennettiin 1,5 metrin korkuinen väliaikainen melukaide, joka on kuitenkin riittämätön torjumaan vastapuolelta kimpoavaa melua.

Ongelman ratkaisemiseksi jätin Kirkkonummen kunnanvaltuustossa toisen valtuustoaloitteen Veikkolan melusuojauksen rakentamisesta. Aloitteessa vaadin yhdessä muiden allekirjoittajien kanssa, että pohjoispuolen melusuojaus tulee rakentaa välittömästi, eikä vasta junaradan hankesuunnitelman valmistuttua. Nostin esiin valtuustoaloitteessa myös Lamminjärven puoleisen meluesteen puutteet, ja vaadin kuntaa korjaamaan ne yhteistyössä Väyläviraston kanssa.

Melutilanne on pahimmillaan moottoritien pohjoispuolella sijaitsevalla Perälänjärven asuinalueella, jossa päivän melun keskiarvo lähentelee 70 dB. Kuvassa melutilanne Liikenneviraston vuoden 2017 mittauksien yhteydessä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s