Vihreä alue- ja kunnanvaltuutettu Kirkkonummelta

Veikkolan alueen vihreät valtuutetut vaativat 280-bussilinjan turvaamista

Veikkolan ja muun Pohjois-Kirkkonummen kannalta elintärkeän 280-bussilinjan tasoa ollaan oleellisesti heikentämässä Pohjolan Liikenteen ajaessa alas kaukobussiliikennettään Länsi-Uudenmaan alueella. Osa 280-bussilinjan vuoroista tullaan ajamaan edelleen tulevaisuudessa markkinaehtoisesti, mutta erityisesti ruuhka-aikojen ulkopuolisten vuorojen – kuten ilta- ja yövuorojen – tulevaisuus on uhattuna. Vaihtoehtona alas ajettaville vuoroille HSL on tarjonnut 243-keräilyvuoron ja lähijunan yhdistelmää, jonka matka-aika on lähes kolminkertainen suoraan 280-vuoroon verrattuna.

Pohjois-Kirkkonummen vihreät kunnanvaltuutetut Ronja Karkinen, Markus Myllyniemi ja Maarit Orko vaativat, että HSL huomioi 280-bussilinjan merkityksen Veikkolan alueen asukkaille ja turvaa sen yhteydet myös ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ennen korona-aikaa 280-linjan kyytiin noustiin vuositasolla yhteensä yli puoli miljoonaa kertaa, ja linja on mahdollistanut monen pohjoiskirkkonummelaisen työssäkäynnin ja opiskelun sekä Helsingin että Lohjan suunnilla. Jos 280-bussilinjan taso heikkenisi oleellisesti, joutuisivat nämä ihmiset joko turvautumaan yksityisautoiluun tai pahimmassa tapauksessa muuttamaan muualle.

Ruuhka-aikojen ulkopuoliset bussivuorot ovat olleet erityisen tärkeitä vuorotyöläisille ja kulttuuririennoista palaaville ihmisille, ja heidän kohdallaan 280-linjan vuorojen alasajo pakottaa heidät käyttämään omaa autoa tai taksia. ”Esimerkiksi Meilahdessa työskentelevälle sairaanhoitajalle pendelöinti ratikan, lähijunan ja bussin yhdistelmällä tarkoittaa pahimmillaan kahden tunnin matkaa työpaikalta kotiin”, kertoo Markus Myllyniemi.

280-linjan iltavuorojen puute vaikeuttaa myös vapaa-ajan viettoa. Esimerkiksi teatterista, lätkämatseista tai elokuvien iltanäytöksistä ei pääse julkisella liikenteellä kotiin, muistuttaa Maarit Orko: ”Aikaisemmin suora yhteys Helsingistä Veikkolaan takasi, että kotiin pääsi bussilla vielä yhdeksänkin jälkeen. Tällä hetkellä ainoat vaihtoehdot ovat joko oma auto tai 60–80 euroa maksava taksikyyti.” 

Lähes puolet Kirkkonummen päästövähennystavoitteiden piiriin kuuluvista päästöistä syntyy liikenteestä ja yksityisautoilusta, minkä takia julkisen liikenteen vuorojen leikkaaminen tulee väkisinkin vaikeuttamaan päästötavoitteisiin pääsemistä. ”On vaikea ymmärtää, miksi julkisen liikenteen tasoa heikennetään samaan aikaan, kun ihmisiä tulisi kannustaa vähentämään yksityisautoilua ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi”, toteaa Ronja Karkinen.

Jaa tämä:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on reddit
Reddit